Få styr på tallene

FÅ STYR PÅ TALLENE

Rigtig mange mennesker ser det som en dyd at kunne regne alt i hovedet. Og det er bestemt også en vigtig kompetence at have, for det kan der virkelig være brug for.

 

Men det er ikke en god ide at gøre altid, og slet ikke når børn regner. Ofte oplever jeg, at de børn som syntes at matematik kan være lidt svært, også mangler at have en struktur når de regner. De sidder og prøver at holde alle tallene oppe i hovedet.

 

Det som jeg oplever ved det, er faktisk at de taber tallene, særligt hvis de skal regne med decimaltal, for der kan de ikke oppe i hovedet se, hvor placeringen af tiendedele og hundrededele ligger.

 

Så, en vigtig ting, når dit barn regner er, altid at skrive alle tal ned, sætte dem op så der er en struktur, og et overblik over alle tal, også i mellemregningerne.

 

Nu kan det jo godt være at du tænker, jamen mit barn har det ikke svært, faktisk er mit barn ret så god til det med tal, og regner udmærket i hovedet. Jamen bliv ved med det. MEN det er stadig vigtigt at alle tal bliver skrevet ned, når der regnes hjemme ved skolearbejde. For hvis ikke der er mellemregninger, er det umuligt at finde ud af hvor dit barn fejler, hvis opgaven er regnet forkert. Det er også umuligt for læreren at rådgive dig, hvis det viser sig, at der er for mange fejl, men at læren faktisk opfatter dit barn som dygtigt, men ikke kan se hvor det er galt. Ofte er det bare små justeringer det handler om.

 

Til en eksamen, når engang det når så vidt, er det også melleregningerne læren og censor kigger på, for det er her eleven viser sin forståelse, ikke i resultatet. Og det er her de høje karakterer hentes.

 

Lad mig komme med et eksempel:

En opgave i 5 klasse lyder på, at eleverne skal finde vinklernes grader i en ligesidet trekant. Den elev som kan syntes at matematik er lidt svært, og som virkelig prøver at holde styr på det hele, vil bruge sin vinkelmåler. Dette er en rigtig løsning, og vil give et rigtigt resultat. Men ville aldrig udløse en høj karakter. Ofte har eleven her ikke skrevet hvad eleven gjorde. Så der står bare 60 grader. Og her ved jeg godt som lærer, at der nok bare er brugt en vinkelmåler.

 

Her er det faktisk utroligt vigtigt, at dit barn skriver at der er brugt vinkelmåler, for at få det mere ind i bevidstheden.

 

En anden elev forklarer i opgaven, at vi ved, at der i en ligesidet trekant er tre lige store vinkler, og at vinkelsummen er 180 grader, så derfor er 180:3 = 60 grader for hver vinkel. Her viser eleven stor forståelse for hvad en ligesidet trekant er, samt har et højt fagligt niveau, og det vil udløse en karakter der er højere, end den med vinkelmåleren. Samt her er der ikke brugt vinkelmåler, kun tilegnet viden.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

05.03 | 13:38

Spændende - jeg kigger med på din side - og håber du vil kigge på min side på http://storybox.dk/godnathistorier/

...
05.03 | 13:36

Jeg har kigget på dine videoer - spændende - jeg forsøger selv med formen - og savner udfordring og netværk. Lad os følge hinanden og kommenter tak https://www.youtube.com/channel/UCt2_HFNtdb_X_xBld5M4cWw?view_as=subscriber

...
07.02 | 16:33

Fantastiske!

------------------------------
http://www.kviklantop.com/

...
03.02 | 12:06

Den ser spændene ud

...
Du kan lide denne side