Lektier, og hvordan du forholder sig til dem

MIT BARN VIL IKKE LÆSE LEKTIER, HVAD GØR JEG?

Du oplever, det er en daglig kamp, at få dit barn til at læse lektier, og du er helt ude af dig selv, for du ved jo godt, det er nødvendigt.

 

For det gør du? Eller kommer du selv til tider at bande skolen og de lede lektier langt væk, mens dit barn hører på det? Fordi du selv fra egen skoletid kan huske, hvor megen smerte og besvær det voldte dig selv? Så skal du vide, at du nemt kommer til, ubevidst at overfører den overbevisning og de værdier over til dit eget barn.

 

Hvordan læste du selv lektier, da du var barn? Sad du lige ret op og ned på en stol, var alt stille omkring dig, fordi du sad helt alene på dit værelse, efter ordre fra dine forældre? Og så sad du der, og følte at hele verden og livet gik forbi dig, der uden for værelsesdøren og ikke rigtig kunne komme videre.

 

Mange af de ting vi selv var ude for som børn, tror vi jo stadig enten virker, eller at det er opfattelsen, at sådan skal det være.

 

Men børn er meget forskellige, og lærer på meget forskellig vis. Jeg selv skal have ro omkring mig, når jeg virkelig skal koncentrerer mig, men jeg skal samtidig helst ligge og flyde i en sofa. Sidder jeg ret op og ned på stolen, drænes jeg lige så stille og roligt for energi og motivation.

 

Så det er en god ide, at du observerer på dit barn, hvad fungerer.

 

Vigtige forudsætninger inden I går i gang.

Sørg altid for at lektielæsning skal foregå under så hyggelige omstændigheder som muligt. Hav evt. lidt frugt og te klar, måske tændte sterinlys. Sørg for god belysning, hvis det er det, dit barn har brug for, ellers en hyggelig mørkekrog, for nogen vil gerne have dæmpet belysning.

 

Sørg også for at alle remedier er der, både passer, vinkelmåler, blyant, viskelæder, papir og linjeal. For det forstyrrer, hvis man lige skal lede efter det, midt i lektielæsningen.

 

Så disse ting skal du lægge mærke til:

 

Dit barn taler meget, om alting. Et sådant barn kan være en, som tænker højt, og har måske derfor brug for at sige højt hvad det er, som står i opgaven. Melleregninger siges også højt, at nu gør jeg sådan og nu sådan. Tal med, for jo mere dit barn får lov til at sige tingene højt, jo mere vil tanken udvikle sig.

 

Dit barn skal helst have tv eller radio tændt. Det kan godt være, du tænker, at dit barn så ikke kan koncentrerer sig, og at du oplever, at dit barn hele tiden lige kigger på tv, og du derfor tror, at der ikke rigtig bliver lavet noget. Dette kan jo også være sandt for nogen. Men min erfaring er, for dem hvor dette er måden, så er det en lille mind pause de tager, hvor de lige ser på noget andet, og så er hjernen klar til igen at koncentrerer sig.

 

Dit barn kan ikke koncentrerer sig. Nogen gange kan det være svært for børn ikke at vide hvor lang tid ting tager. Og det kan så ende med, at dit barn får stresset sig selv så meget op, at det giver en følelse af, at der altid er lektier, og mange af dem. Som lærer oplever jeg ofte, at de børn der stresser mest over lektier, ofte også er dem SOM IKKE har lavet dem. Og det er fordi, de har fået stresset sig selv op, lavet mange oversprings handlinger, så lektielæsningen bliver endnu mere tung, end det rent faktisk er.

 

Her er det vigtigt, at du holder fast i at lektierne skal læses nu, og at du laver en aftale om hvor længe. Har dit barn svært ved det, sådan generelt, så aftal med læren hvor meget det er rimeligt, at I når. Det hører med ind under differentiering.

 

Du skal også bruge et æggeur. I har eks aftalt en times lektielæsning. Så regnes der i 12 min, og når æggeuret ringer, er der en lille pause på 5 min. Her må dit barn gøre lige hvad det vil, men kun 5 min, så æggeur skal også stilles her. Og det må kun være 12 min til en start. Med tiden kan du forlænge tiden til 15 og til sidst 20, men ikke mere end det. Dit barn skal nok finde sin egen rytme, når først det vides, at det er kun 1 times lektielæsning med indlagte pauser.

 

Dit barn kan ikke sidde alene. Og det er her, at du som voksen måske til tider kan føle det lidt tungt, måske fordi du har brug for at gøre noget andet, eller at du bare godt gad, at dit barn var mere selvhjulpent. Her kan jeg kun råde dig til, at finde på en sysel, der ikke kræver for meget din egen opmærksomhed, så du lige kan kigge med, anerkende at dit barn er på rette vej.

 

Dit barn skal hele tiden have det hele læst op. Nogen børn er audiotive. Vi er alle noget af det hele, men noget mere end andet. Og nogen har virkelig bare brug for at få det læst op. Her vil jeg råde til, at I bruger mobiltelefonen eller en diktafon, hvor dit barn selv læser op, og bagefter aflytter det oplæste. Her vil du også kunne opdage, om dit barn har svært ved at læse ordne, for så kan det være, at der også er noget med læseforståelsen. Og den er vigtig for, hvis dit barn skal kunne forstå, hvad det er opgaverne vil have man skal gøre.

 

Håber det kan hjælpe, så lektielæsning ikke bliver "lektier fra helvede"

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

05.03 | 13:38

Spændende - jeg kigger med på din side - og håber du vil kigge på min side på http://storybox.dk/godnathistorier/

...
05.03 | 13:36

Jeg har kigget på dine videoer - spændende - jeg forsøger selv med formen - og savner udfordring og netværk. Lad os følge hinanden og kommenter tak https://www.youtube.com/channel/UCt2_HFNtdb_X_xBld5M4cWw?view_as=subscriber

...
07.02 | 16:33

Fantastiske!

------------------------------
http://www.kviklantop.com/

...
03.02 | 12:06

Den ser spændene ud

...
Du kan lide denne side