Jeg er begyndt at videoblogge, det er meget sjovere, og med det medie kan jeg få langt flere pointer ud.

Du kan se min første videoblog, som handler om pakkekalender i klassen

Eller se min lille sjove video om morgenrutine hos Skrappe fru Larsen lige den her har jeg lavet for sjov. Det er fordi jeg til en start var undersøgende på youtubemediet, og spurgte elever i 4.a hvilke videoer de så. Og det med morgenrutiner, det er virkelig i vælten. Meget af det er umådeligt kedeligt, og får mig til at undres. Men jeg er jo bare gammel, og ved ikke så meget om de unge, hø, hø. Og hvis man syntes, at noget ikke er godt, så kan man jo se om man kan lave det bedre selv......Så hvad synes du?

FÅ STYR PÅ TALLENE

Rigtig mange mennesker ser det som en dyd at kunne regne alt i hovedet. Og det er bestemt også en vigtig kompetence at have, for det kan der virkelig være brug for.

 

Men det er ikke en god ide at gøre altid, og slet ikke når børn regner. Ofte oplever jeg, at de børn som syntes at matematik kan være lidt svært, også mangler at have en struktur når de regner. De sidder og prøver at holde alle tallene oppe i hovedet.

 

Det som jeg oplever ved det, er faktisk at de taber tallene, særligt hvis de skal regne med decimaltal, for der kan de ikke oppe i hovedet se, hvor placeringen af tiendedele og hundrededele ligger.

 

Så, en vigtig ting, når dit barn regner er, altid at skrive alle tal ned, sætte dem op så der er en struktur, og et overblik over alle tal, også i mellemregningerne.

 

Nu kan det jo godt være at du tænker, jamen mit barn har det ikke svært, faktisk er mit barn ret så god til det med tal, og regner udmærket i hovedet. Jamen bliv ved med det. MEN det er stadig vigtigt at alle tal bliver skrevet ned, når der regnes hjemme ved skolearbejde. For hvis ikke der er mellemregninger, er det umuligt at finde ud af hvor dit barn fejler, hvis opgaven er regnet forkert. Det er også umuligt for læreren at rådgive dig, hvis det viser sig, at der er for mange fejl, men at læren faktisk opfatter dit barn som dygtigt, men ikke kan se hvor det er galt. Ofte er det bare små justeringer det handler om.

 

Til en eksamen, når engang det når så vidt, er det også melleregningerne læren og censor kigger på, for det er her eleven viser sin forståelse, ikke i resultatet. Og det er her de høje karakterer hentes.

 

Lad mig komme med et eksempel:

En opgave i 5 klasse lyder på, at eleverne skal finde vinklernes grader i en ligesidet trekant. Den elev som kan syntes at matematik er lidt svært, og som virkelig prøver at holde styr på det hele, vil bruge sin vinkelmåler. Dette er en rigtig løsning, og vil give et rigtigt resultat. Men ville aldrig udløse en høj karakter. Ofte har eleven her ikke skrevet hvad eleven gjorde. Så der står bare 60 grader. Og her ved jeg godt som lærer, at der nok bare er brugt en vinkelmåler.

 

Her er det faktisk utroligt vigtigt, at dit barn skriver at der er brugt vinkelmåler, for at få det mere ind i bevidstheden.

 

En anden elev forklarer i opgaven, at vi ved, at der i en ligesidet trekant er tre lige store vinkler, og at vinkelsummen er 180 grader, så derfor er 180:3 = 60 grader for hver vinkel. Her viser eleven stor forståelse for hvad en ligesidet trekant er, samt har et højt fagligt niveau, og det vil udløse en karakter der er højere, end den med vinkelmåleren. Samt her er der ikke brugt vinkelmåler, kun tilegnet viden.

Når man sidder hjemme her i lille trygge Danevang, og ikke rigtig altid husker på hvor godt vi har det, så bliver man det, når man, som i jeg, pludselig sidder over for et menneske, der hedder Silke, og som har været i Guatemala og set hvordan folk lever der, og hvordan skoler er noget, der nærmest er ikke eksisterende.

 

Vi ved alle, at hvis et samfund skal lykkes med en udvikling, så er der en del parametre der skal opfyldes. Hvis vi kigger på Marslows bwhovs pyramide, så er en seng, som står et trygt sted, man kan sove, samt mad hver dag, meget vigtige forudsætninger. Og det er desværre ikke alle børn i verden forundt.

 

Helt sådan er det ikke i Guatemala, for her er der masser af børn, der går i skole. De har bare ikke nogen skoler at gå i, så undervisning foregår i naturen.

 

Her i Danmark syntes vi jo, at det er en smule eksotisk at undervise unden for klasselokalet, så den tanke er da også lige den, man får, når det indre billede af børn og lærer går rundt ude i junglen, hvis det da er det, de gør.

Den udendørs undervisning er alle i Guatemala også glade for, men til tider regner det så meget, at det er umuligt at færdes ude.

Så det behov de har, er dybest set et tag at kunne side under.

 

Og det kunne Silke, der gik ind i at lave frivilligt arbejde, godt se burde være en overkommelig opgave, for hvor meget kan et tag koste, når byens beboer selv er med til at bygge skolen.

 

I de byer, hvor der er kommet skoler, der har alle hjulpet til, der hvor de kunne, og dette har haft den bonus effekt, at alle har fået ejerskab til skolen. Og denne følelse har gjort, at børn er meget glade for deres skole, glæder sig til at skulle derhen hver dag.

 

Lærerne ser det også som deres gyldne kald at hjælpe med undervisningen, og få børnene i udvikling. Dette får de selvfølgelig løn for. Men deres arbejds glæde smitter meget af i det lille samfund.

 

Alt det fik jeg fortalt, samt jeg fik at vide, hvis jeg havde lyst til at støtte, eller læse mere, kunne jeg gøre det lige her www.bygenskole.dk

og www.facebook.com/bygenskole 

 

 

 

5/12 2013 var Silke forbi Hellerup skole og det var så godt og fint at hun selv også skrev om det læs med her http://bygenskole.dk/sa-star-man-der-foran-en-6-klasse-pa-hellerup-skole-og-taenker/ 

MIT BARN VIL IKKE LÆSE LEKTIER, HVAD GØR JEG?

Du oplever, det er en daglig kamp, at få dit barn til at læse lektier, og du er helt ude af dig selv, for du ved jo godt, det er nødvendigt.

 

For det gør du? Eller kommer du selv til tider at bande skolen og de lede lektier langt væk, mens dit barn hører på det? Fordi du selv fra egen skoletid kan huske, hvor megen smerte og besvær det voldte dig selv? Så skal du vide, at du nemt kommer til, ubevidst at overfører den overbevisning og de værdier over til dit eget barn.

 

Hvordan læste du selv lektier, da du var barn? Sad du lige ret op og ned på en stol, var alt stille omkring dig, fordi du sad helt alene på dit værelse, efter ordre fra dine forældre? Og så sad du der, og følte at hele verden og livet gik forbi dig, der uden for værelsesdøren og ikke rigtig kunne komme videre.

 

Mange af de ting vi selv var ude for som børn, tror vi jo stadig enten virker, eller at det er opfattelsen, at sådan skal det være.

 

Men børn er meget forskellige, og lærer på meget forskellig vis. Jeg selv skal have ro omkring mig, når jeg virkelig skal koncentrerer mig, men jeg skal samtidig helst ligge og flyde i en sofa. Sidder jeg ret op og ned på stolen, drænes jeg lige så stille og roligt for energi og motivation.

 

Så det er en god ide, at du observerer på dit barn, hvad fungerer.

 

Vigtige forudsætninger inden I går i gang.

Sørg altid for at lektielæsning skal foregå under så hyggelige omstændigheder som muligt. Hav evt. lidt frugt og te klar, måske tændte sterinlys. Sørg for god belysning, hvis det er det, dit barn har brug for, ellers en hyggelig mørkekrog, for nogen vil gerne have dæmpet belysning.

 

Sørg også for at alle remedier er der, både passer, vinkelmåler, blyant, viskelæder, papir og linjeal. For det forstyrrer, hvis man lige skal lede efter det, midt i lektielæsningen.

 

Så disse ting skal du lægge mærke til:

 

Dit barn taler meget, om alting. Et sådant barn kan være en, som tænker højt, og har måske derfor brug for at sige højt hvad det er, som står i opgaven. Melleregninger siges også højt, at nu gør jeg sådan og nu sådan. Tal med, for jo mere dit barn får lov til at sige tingene højt, jo mere vil tanken udvikle sig.

 

Dit barn skal helst have tv eller radio tændt. Det kan godt være, du tænker, at dit barn så ikke kan koncentrerer sig, og at du oplever, at dit barn hele tiden lige kigger på tv, og du derfor tror, at der ikke rigtig bliver lavet noget. Dette kan jo også være sandt for nogen. Men min erfaring er, for dem hvor dette er måden, så er det en lille mind pause de tager, hvor de lige ser på noget andet, og så er hjernen klar til igen at koncentrerer sig.

 

Dit barn kan ikke koncentrerer sig. Nogen gange kan det være svært for børn ikke at vide hvor lang tid ting tager. Og det kan så ende med, at dit barn får stresset sig selv så meget op, at det giver en følelse af, at der altid er lektier, og mange af dem. Som lærer oplever jeg ofte, at de børn der stresser mest over lektier, ofte også er dem SOM IKKE har lavet dem. Og det er fordi, de har fået stresset sig selv op, lavet mange oversprings handlinger, så lektielæsningen bliver endnu mere tung, end det rent faktisk er.

 

Her er det vigtigt, at du holder fast i at lektierne skal læses nu, og at du laver en aftale om hvor længe. Har dit barn svært ved det, sådan generelt, så aftal med læren hvor meget det er rimeligt, at I når. Det hører med ind under differentiering.

 

Du skal også bruge et æggeur. I har eks aftalt en times lektielæsning. Så regnes der i 12 min, og når æggeuret ringer, er der en lille pause på 5 min. Her må dit barn gøre lige hvad det vil, men kun 5 min, så æggeur skal også stilles her. Og det må kun være 12 min til en start. Med tiden kan du forlænge tiden til 15 og til sidst 20, men ikke mere end det. Dit barn skal nok finde sin egen rytme, når først det vides, at det er kun 1 times lektielæsning med indlagte pauser.

 

Dit barn kan ikke sidde alene. Og det er her, at du som voksen måske til tider kan føle det lidt tungt, måske fordi du har brug for at gøre noget andet, eller at du bare godt gad, at dit barn var mere selvhjulpent. Her kan jeg kun råde dig til, at finde på en sysel, der ikke kræver for meget din egen opmærksomhed, så du lige kan kigge med, anerkende at dit barn er på rette vej.

 

Dit barn skal hele tiden have det hele læst op. Nogen børn er audiotive. Vi er alle noget af det hele, men noget mere end andet. Og nogen har virkelig bare brug for at få det læst op. Her vil jeg råde til, at I bruger mobiltelefonen eller en diktafon, hvor dit barn selv læser op, og bagefter aflytter det oplæste. Her vil du også kunne opdage, om dit barn har svært ved at læse ordne, for så kan det være, at der også er noget med læseforståelsen. Og den er vigtig for, hvis dit barn skal kunne forstå, hvad det er opgaverne vil have man skal gøre.

 

Håber det kan hjælpe, så lektielæsning ikke bliver "lektier fra helvede"

MOBILER SLUKKET TAK!

Hvorfor må mit barn ikke have sin mobil med til undervisningen, den er jo bare på lydløs?

Dette spørgsmål bliver jeg ofte stillet, både af elever, og af forældre til skolehjemsamtaler, på mail eller til forældremøde. For I forældre vil jo så gerne have styr på, hvor jeres dejlige unger er, og så længe telefonen er på lydløs, kan det vel ikke skade? Og er det ikke bare lærerne der er bange for fremskridtet, eller ikke ved nok om, hvordan de kan bruges?

 

Men det forstyrrer, som i forstyrrer, rigtig meget. For telefonen er ganske rigtig lydløs, men stadig en kæmpe opmærksomheds kræver. Hvordan nu det?

 

Jo, kender du selv til, hvis du mærker til et møde, eller hvor du er optaget af noget, hvor det ville være dårlig stil lige at tage telefonen op og tjekke, at du pludselig sidder og kun tænker på, hvem det var, der ringede/smsede? Det gør jeg! Jeg mister fuldstændigt koncentrationen, for jeg sidder og tænker på, bare det nu ikke er min mor, og der er sket noget, eller bare det nu ikke er et af børnene, eller …..osv.

 

Og sådan er børn også. Og det måske i virkeligheden meget mere. Børn i dag er vokset op med mobilen, så den sidder nærmest fast i hånden på nogle børn, særligt teenager. Den er hele deres fundament i forhold til venner, ham den lækre fra syvende osv.

 

Og er dine børn først i den alder, så kan de slet ikke abstraherer fra, hvis de kan mærke, at der har været noget på telefonen.

 

Så er der jo også de børn, der har været udsat for mobil mobning, eller bare på nettet, for der har mange jo også forbindelse via telefonen, de børn vil hele tiden sidde og være rædselsslagen over, om det er endnu en mobbe sms/mail. For børn der er havnet der, hvor de bliver mobbet, kan ikke lade det ligge, nedlægge profil på facebook, for det er nemlig som om, at man så er nød til hele tiden at have en slags kontrol over, hvad mon de andre skriver.

 

Mange elever, som jeg har oplevet det, tager jo pr refleks telefonen,  hvis det er deres forældre der ringer. Og hvis jeg påtaler og irettesætter det, siger de jo, jamen det er min mor. Jeg tror da helt bestemt, at når forældre ringer, så forventer de ikke, at telefonen bliver taget, men at beskeder bliver aflyttet i pausen. Men se, jeres børn har jo en autoritetstro over for jer, så de tager altså telefonen. Og det kan jeg ikke fortænke dem i.

 

Jeg har læst et sted, husker ikke lige hvor, eller også har jeg bare hørt det, men hvis man først er blevet distraheret, kan det tage op til tyve minutter at finde koncentrationen igen.

 

Så slutteligt vil jeg fortælle en lille historie. I en syvende klasse som jeg havde i matematik, der var der også fuld gang i sms, og virkelig gang i den med hvem var lækker, og hvem var man forelsket i osv. En dag blev jeg så træt af hele tiden at skulle påtale, at jeg ikke ville se at mobilen blev brugt under bordet, så jeg samlede alle mobiler ind. Til stor protest.

 

Hvor om alting er, så bad jeg eleverne tælle sammen, da timen var færdig, hvor mange opringninger og sms der var tikket ind på de 1,5 klokketime vi havde haft. Hvad tror du?

 

Siger og skriver over 200! I dag står det lidt mere slemt til, for jeg har kendskab til at fan sider som Justin Bieber sender nyheds feed ud virkelig meget, og det kan de søde unge piger ikke lade ligge.

 

Men kan lærerne så ikke bare samle telefonenerne ind hver gang, tja se, jeg mener faktisk ikke, det er noget vi bør gøre, samt det tager en hel del tid fra den undervisning, som eleverne har ret til. Og den får de ikke på et andet tidspunkt.

Nyeste kommentarer

05.03 | 13:38

Spændende - jeg kigger med på din side - og håber du vil kigge på min side på http://storybox.dk/godnathistorier/

...
05.03 | 13:36

Jeg har kigget på dine videoer - spændende - jeg forsøger selv med formen - og savner udfordring og netværk. Lad os følge hinanden og kommenter tak https://www.youtube.com/channel/UCt2_HFNtdb_X_xBld5M4cWw?view_as=subscriber

...
07.02 | 16:33

Fantastiske!

------------------------------
http://www.kviklantop.com/

...
03.02 | 12:06

Den ser spændene ud

...