hvordan laver jeg en god fremlæggelse

Der er forskel på det skriftlige og det mundtlige. I en fremlæggelse kan det godt være, du har skrevet en masse tekst, og rigtig gerne vil fortælle det hele. Det skal du også, men i en fremlæggelse er det en dårlig ide at læse tekst op, at skrive for meget tekst på din PowerPoint. Du skal kunne fortælle det i et flow.

Du skal også altid huske at lave en indledning. Gør det mens indholdsfortegnelsen står på tavlen. Du skal ikke læse indholdsfortegnelsen op, for dit publikum kan godt læse.

____________________________________________________________________________________

Hvordan laver jeg en god fremlæggelse i naturteknik forberedelsen          

Start altid med at lave en brainstorm. I en brainstorm skal du skrive alt ned du tænker på, og også stille spørgsmålene til emnet, hvad, hvor, hvem, hvorfor.

For at en fremlæggelse bliver god for dem som skal høre på, er det vigtigt at du husker at gøre, røre, høre og se, alle sammen er med. Du kan i skemaet se hvad de forskellige ting er.

 

gøre

røre

høre

se

 

Quiz, er en god ide, hvis du skal fremlægge for små grupper. I store grupper, som eksempel hele klassen, kan det være svært at styre, da rigtig mange gerne il svare, og der derfor kan blive en råben og larm

 

Øvelser,

det kan være noget alle skal gøre, måske en dans, måske skal man tale med siddemanden om et spørgsmål der er stillet, som man kan snakke om

 

Smage,

hvis der er lavet noget der kan smages på

 

Et spil af en art,

hvor der kan være spørgsmål der skal svares på, og så må man lige som i Ludo rykke frem eller tilbage , alt efter om man svarer rigtigt.

 

Noget man kan føle på

 

Det er en god ide at have rekvisitter med, som alle gerne må se på med fingerne, det vil sige, at de gerne må røre tingen du har med.

 

Det kan være nogle billeder der går rundt.

 

Du kan lave en model af et eller andet, som andre også gerne må røre på

 

Noget med a føle på noget

 

Du fortæller selv ved din fremlæggelse

 

Du har også i din fremlæggelse måske lavet en interwieu, kan være på din telefon.

 

Det kan være du har lavet en lydbog.

 

Det kan være du har skrevet en historie som også kan bruges i din fremlæggelse, og den bliver læst op

 

Det kan være du har lavet et hørespil, det er det samme som et skuespil, men kun hvor du kan høre, hvad som sker. Her er det vigtigt at du laver lydeffekter

 

Powerpoint, husk ikke for meget tekst

 

Kigkasse

 

Billeder, både nogen du har taget eller malet selv

 

Billeder du har taget på en Ipad eller telefon

 

Faktakort andre også kan se

 

Rekvisitter du har med

 

fotostorie

 

Når du fremlægger, vil der nogen gange være et krav om, at du skal lave et kreativt produkt.

Et kreativt produkt er altid noget du selv har lavet. Du kan lave et kreativt produkt inden for nogle af de forskellige fag, her kan det være drama, hørespil, dukketeater, en ny måde at skrive ting på, poetry slam. skyggespil, en installation, en lydkulisse, eller komponerer et stykke musik, et rollespil, et radiohørerspil, en skulptur, lave en photostory eller dokumentarfilm, en tegneserie, skrive en avis, novelle eller en dagbog, og billeder hvor du også kan bruge grafik, en påklædningsdukke med tøj, lave legetøj, et billede, billedtæppe eller en kigkasse, et spil, quiz og så videre.

Det er vigtigt at jeg laver en kulisse, så min udstilling bliver flot, til mit kreative produkt, så det står i en slags omgivelser.
se evt. www.kreativtid.dk

Materialer du kan bruge kan være trylledej, stof, papmache, genbrug af plastik, pap, mælkekartoner, dåser, køkkenruller, garn eller noget andet jeg finder på.

Det kan være håndværk og design, hvor du bruger noget af det du har lært.

se evt. www.kreativtid.dk

Billedekunst her kan du lave tegneserier, hvor det er en god ide at lave en drejebog, så du ved hvilke scener du vil tegne. Det kan være et malet billede.

se http://www.kreativtid.dk/87290711 

Sløjd kan også være et fag som indgår, hvis du selv har adgang til værktøj.

DIT KREATIVE PRODUKT SKAL VÆRE NYTÆNKENDE OG UNDERSTREGE DINE POINTER

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________         

 

En illustration Det er en rigtig god ide at have nogle ting med, som illustrerer dit emne. Det kan være ting du har, hår lånt. Eksempel, hvis du fortæller om menneskekroppen, og du har et skellet med, så er det IKKE et kreativt produkt, det er kreativt fundet på, og det er kun en illustration. Er du i tvivl om hvornår noget er en illustration, og hvornår noget er et kreativt produkt, så spørg altid din lærer, som kan vejlede dig. Hvis det er et land du fortæller om, så skal verdenskort og klimakort altid indgå som illustration. Souveniers, hvis du selv har været i landet er også en rigtig god ide.

EN ILLUSTRATION SKAL UNDERSTREGE POINTER, OG HUSK AT TEKST TIL DINE ILLUSTRATIONER SKAL GØRE OPMÆRKSOM PÅ NOGLE TING, DIT PUBLIKUM MÅSKE IKKE SELV VILLE BEMÆRKE!            

se http://www.kreativtid.dk/87290711 


__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Matematik er også en rigtig god ting at have med. Matematik bruges altid til at illustrerer, eller til at få et overblik, som eksempel statistik og sandsynlighed gør, Geometri giver en illustration af figurerne du fremlægger og, og er gode til at beskrive.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________         

Faktakort skal kun indeholde stikord, ikke lange sætninger, for ellers læser du bare op, og oplæsning giver ikke en god fremlæggelse. Fakta er kun nogle du støtter dig til, hvis du går i stå, eller du til sidst vil skabe dig et overblik over, om du fik sagt det hele.

__________________________________________________________________________________________________________________________

SELVE FREMLÆGGELSEN

Læs på linket her, det er sådan lærer og censorer kigger på din fremlæggelse. Det er vigtigt at du starter med at kigge på det røde felt først, for du kommer aldrig op i grønt felt, hvis ikke du ved, hvad du IKKE skal gøre. Det er ikke nok at læse grønt felt.

Rødt felt er det feldt du ville være i, hvis det var aller første gang, du fremlagde overhovedet.

Går du i 5. klasse, skal du til at ændre på din form, og stoppe med at gøre de ting i rødt felt. Det vil kræve langt mere forberedelse fra dig og din gruppe.

Og hvis du er i 6. klasse, skal du ligge i det gule felt og gerne i det grønne felt.      

Du skal tjekke felterne her

 http://www.skrappefrularsen.dk/274117038   

 

Der er endnu ingen billeder i fotoalbummet.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Magnus | Svar 26.01.2015 11.47

Super god side den har har været til stor hjælp for mig

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

05.03 | 13:38

Spændende - jeg kigger med på din side - og håber du vil kigge på min side på http://storybox.dk/godnathistorier/

...
05.03 | 13:36

Jeg har kigget på dine videoer - spændende - jeg forsøger selv med formen - og savner udfordring og netværk. Lad os følge hinanden og kommenter tak https://www.youtube.com/channel/UCt2_HFNtdb_X_xBld5M4cWw?view_as=subscriber

...
07.02 | 16:33

Fantastiske!

------------------------------
http://www.kviklantop.com/

...
03.02 | 12:06

Den ser spændene ud

...
Du kan lide denne side