EN KONKURRENCEDAG

Eleverne skal have papi/hæfte, blyant og madpakker med. Det er en stor fordel, hvis eleverne er fortrolige med at skrive hyppigheds tabeller, da det vil give dem styr på deres tal, altså de point de skal skrive op, når de er kontrollanter.

I klassen deles der op til tre grupper. Når I ankommer til Experimentariet, skal alle tre grupper ud og undersøge øvelserne, hvor de finder de øvelser, de andre to grupper skal igennem. Hvis der er syv i gruppen, skal der findes tre videns opgaver, som også gerne må indeholde bevægelse. Videns opgaverne skal handle om det, som standen indeholder, det kan eksempelvis være den med raketten og elektrolysen. Her kan opgaven være, at eleverne skal forklare, hvad det er elektrolysen går ud på. Det kræver naturligvis, at eleverne ved hvad en elektrolyse er.

Og fire bevægelsens opgaver. Alle i gruppen skal have en opgave, som de kan være kontrollant på. De får en halv time til at finde opgaverne, så samles grupperne igen. bevægelses opgaverne kan eksempelvis være, at hver gang en elev kommer op over 350 watt på den øvelse, hvor du cykler, og laver strøm, så får man et point.

Første gruppe præsenterer opgaverne, fortæller hvor de hver især står, og hvad nummer opgaven har, da alle øvelser på eksperimentariet har et nummer. Et kort over områderne kan være nødvendigt, hvis eleverne ikke har deres "daglige.Færd" på Experimentariet 

Den gruppe der skal være kontrollanter, går ud til deres stationer, og de to andre grupper aftaler indbyrdes, hvem der går til hvilke opgaver, så der ikke bliver kø dannelse. Alle i gruppen skal have prøvet alle opgaver, så kontrollanter ved, hvis der også er syv elever i de to andre grupper, at der er fjorten der skal igennem. Der gives 35 min til at løse opgaverne, og når gruppens medlemmer ikke alle, er det bare ærgerligt, og kommer bare til at være ikke point i det afsluttende point tælling.

Efter første runde, er vi oftes nået til en spise pause.

Efter spisepause, er det næste gruppe, der præsenterer, hvad de to grupper nu skal ud og konkurrerer i. og til sidste trejdie gruppe.

 Med tre grupper, forberedelse, afvikling af øvelser, som jeg har gjort det, og med ingen transport, bruger du to timer og fem og fyrre minutter. Det er kun til øvelserne, du skal også beregne tid til, når grupperne samles, hvor der gives indformation. Du kan sætte tiden til forberedelse lavere, og tiden til udførelse lavere, hvis du er knap på tid.

Du kan evt lave to grupper, hvor der så er to kontrolanter ved hver station.

Hvis du selv har mulighed, kan du også selv forberede opgaverne. Men opgaverne bliver sjovere for eleverne, hvis de selv har indflydelse på det. Faktisk var der kun en ting, der gik igen, i to af gruppernes opgaver. Og de opgaver de havde fundet på, gav virkelig meget bevægelse, og udfordrede også alle sanser. Samt samarbejdet med at udvælge opgaver, styrker klassen, og hold ånden, at vi samarbejder også selv om vi ikke følges, styrkes også.

 Rigtig god tur :)

Der er endnu ingen billeder i fotoalbummet.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

05.03 | 13:38

Spændende - jeg kigger med på din side - og håber du vil kigge på min side på http://storybox.dk/godnathistorier/

...
05.03 | 13:36

Jeg har kigget på dine videoer - spændende - jeg forsøger selv med formen - og savner udfordring og netværk. Lad os følge hinanden og kommenter tak https://www.youtube.com/channel/UCt2_HFNtdb_X_xBld5M4cWw?view_as=subscriber

...
07.02 | 16:33

Fantastiske!

------------------------------
http://www.kviklantop.com/

...
03.02 | 12:06

Den ser spændene ud

...
Du kan lide denne side