Fortæl en historie

Fortæl en historie, 11 illustrationer til en historie

Læs en sjov matematik historie skrevet over eventyret "Den lille Rødhætte"

_______________________________________________________________________________________

Det gode og det onde, fortæl en historie, eller lav en historiemosaik, eller en historiestafet.

https://www.saxo.com/dk/fortael-en-historie-11-illustrationer-til-en-historie_pdf_9788740492620  pris 50 kr

Eller en anden historie, en moderne Noahs ark, som også er lagt op efter berettermodellen, så du ved hvordan man skriver efter berettermodellen.

https://www.saxo.com/dk/fortael-en-historie-11-illustrationer-til-en-historie_pdf_9788740492620 

Denne lille historie er tegnet uden tekst. Den er til dig, som er forældre, og har et barn der er vild med at skrive, og derfor kan se en, eller flere historier i de samme tegninger.

Eller den er til dig, der er underviser, hvad enten det er i indskolingen, hvor tegningerne kan bruges til at fortælle historien, til mellemtrinnet, hvor historien eller historier kan skrives, eller til udskoling, hver genre kan komme med ind, for at sofistikkere udtrykket yderligere.

Fortæl en historie, en historie mosaik, en historiestafet, vejledning:

Disse illustrationer kan bruges for sjov, eller i fag som dansk og evt. kristendom.

Da dette er en e-bog, kan du gemme den på et usb-stik, og vise den på et smartboard, hvis du har et sådant til rådighed.

Du kan også vælge at printe tegninger ud, så at hver elev har alle tegninger, og kan skrive under tegningerne. Ved mere plads kan det evt. suppleres med mere papir, eller ved at skrive på bagsiden.

Hvis du vælger at bruge smartboard til visning af tegninger, og gerne vil lave det som en historie mosaik, skal alle elever have computer til rådighed, så de bagefter kan sætte historier sammen.

Historiemosaik er ikke det samme som, at eleverne skriver historien sammen i en gruppe.

Hvis du husker som barn, de tegninger, hvor du tegnede et hoved, foldede papir, gav tegning videre, så næste kunne tegne krop, vil dette historiemosaikprincip være noget nær det samme, nemlig at elevernes forskellighed kan gå ind og skabe en skæv og sjov historie. Du vil se et eksempel på en historie senere, som en 4. klasse har skrevet, dog med en del hjælp fra læren.

De tomme pladser er noget man operer med inde for fortælling, særligt hvis det er en historie, der skal skrives. De tomme pladser er det, som ikke står i teksten, men som vi alligevel godt kan se for os, når vi får fortalt historien.

Måden de tomme pladser kan blive fyldt ud, er ved at lade børn tegne til historien. Men det er ikke alle børn, der kan lide at tegne. Det er fordi rigtig mange tror, at man skal kunne tegne godt.

 

Denne opgave er så lavet med omvendt fortegn. Du finder illustrationerne, kan vælge at ligge dem op, så de følger berettermodellen, eller lade eleverne frit vælge rækkefølge, dog stadig med krav om at berettermodelen skal følges, og give hver elev alle tegninger, hvor de skal fortælle historien.

Men her kan faren godt være, at eleverne bare fortæller, hvad de ser på tegningerne, og ikke får det fortalt som en historie.

 

Så en god ide er at give eleverne en af rollerne, så der kommer forskelligt fortælleperspektiv.

På stort set alle tegninger er alle personenerne repræsenteret. Måske en af personerne er bag en lukket dør. Men personen er der, for døren er symbolet på personens tilstedeværelse. Og er det fortælleperspektiv fra fuglene, kan de være i luften, også selv om vi ikke ser dem.

Det er en god ide at lade eleverne/børn selv vælge deres fortælleperspektiv, og selv skrive historien, for hvis du vælger, at en gruppe skal lave historien sammen fra start, er min erfaring, at der bliver brugt for meget tid på at diskuterer, hvem der skal have hvilken rolle.

 

Der findes også andre figurer, som dog ikke er gennemgående på alle tegninger. Alt efter hvor skrivestærk de forskellige elever er, kan en elev, der ikke er så skrivestærk få den figur, der ikke er repræsenteret på alle tegninger, og skrive der hvor de er fremtrædende.

Nogle af figurerne kan også være et symbol på en følelse, eller en forandring. Eks blomsterne holder ikke samme farve igennem alle tegninger.

Alt efter klassetrin du vælger at skrive historien sammen med, kan du udvide historien med, hvad skete der, da de levede lykkeligt til deres dages ende, og døde det onde så virkeligt.

Krav til historien:

  • Der skal vælges en rolle, historien skal skrives ud fra

  • Der skal være direkte tale

  • Evt tid, nutid, datid eller anden tid. Kan være vigtig i forhold til hvis du vælger at lave historie mosaik

  • Skal skrives som en historie, ikke som hvad ser du på billedet.

  • kan være genre bestemt. Kan være eventyr, men andre genre kan vælges. Bedøm evt. ud fra klassetrin, eller ud fra, at forskellige elever kan lave det i forskellige genre, og bagefter sætte det sammen i mosaik

  • Lav nye sammensatte ord

  • Brug symboler

  • Hvis historien skal sættes sammen til en mosaik, skal den skrives ud fra 3. person

Lav det som en historiemosaik:

For nemheds skyld, vil det være af stor vigtighed, at alle elever kan skrive på en pc, så de nemt kan klippe teksterne ind i hinanden.

Eleverne vælger en rolle, skriver historien ud fra den rolle, som anvist før.

Bagefter laves grupper, hvor der er repræsenteret en af hver af hovedrollerne, og nogle af birollerne, hvis nogen har taget en sådan, og skrevet ud fra det.

Historien bliver sat sammen til en historie, hvor man evt. kan slette noget, og tilføje noget, så det bliver en sammenhængende tekst.

Så skal historien omskrives i en tid, da det sammensatte af forskellige elevers historie kan være i forskellige tider, hvis de bare har skrevet frit fra leveren. Opgaven kunne eks. også være at historien både skrives i nutid og i datid.

 

Lav en historiestafet:

En anden måde at lave denne historie er som en stafet. En elev tager første billede, skriver historiens start, og så når det er skrevet, tager næste elev det næste billede, og digter videre på historien, og så den næste osv.

Her kan vælges at tegninger er printet ud, så historien kan skrives under tegningerne. Da elever skriver med forskellig skriftstørrelse, vil det være en god ide, hvis krav er antal af ord, eller antal af sætninger.

Stil også krav om tid, som historien skrives i.

Mål og læringsmål inde for dansk der bliver opfyldt:

  • Kendskab og brug af berettermodel

  • Lære at skrive en tekst, hvor du stadig lader de tomme pladser være de tomme pladser i tegningen. Så her trænes at eleverne ikke bare skriver hvad de ser.

  • Lærer at lave sammensatte ord

  • Skal kunne skrive i nutid og datid

  • Skal kunne omskrive nutid til datid og omvendt

  • genrekendskab

 

Dette forløb er blevet prøvet i en 4. klasse.

Eleverne spurgte til, om de måtte vælge lige hvilken figur de ville, og om det også galt fuglene, hesten og hvad de nu hver især særligt bed mærke i, da billederne blev vist, først i rækkefølge, så de vidste hvor tegningerne endte.

Så blev hver tegning vist og alle fik ca. 5 min til at skrive om tegningen. Og sådan gik det med hver tegning.

Eleverne gik til opgaven med en kæmpe iver. Og det var alle elever, også de som ofte ikke har den store lyst til at skrive.

Sjove nye sammensatte ord blev fundet på, som eksempel blodkål, prinsessesuppe og figurer fik navne som allerede der, gav figuren en karakteristik, eksempel en fandt på fuglen Pivskid.

Det var også rigtig sjovt at se, hvilke roller de forskellige valgte, og om der var nogen der overraskede med deres valg.

Og det var der, for ingen havde valgt at skrive som prinsessen, og rigtig mange havde valgt at skrive som en fugl.

Pigerne havde valgt at skrive som en fugl eller som hesten.

Nogle af drengene valgte forventeligt at være Dracula og prinsen, men også her var der en del, som valgte at være en fugl.

https://www.saxo.com/dk/fortael-en-historie-11-illustrationer-til-en-historie_pdf_9788740492620

Her et eksempel på historie, godt hjulpet af læren:

Det gode og det onde, en historiemosaik.

Historien:

Der var en gang, for sådan er det jo. Men den gang, engang, stod en genert prins bag et træ og kiggede på, at den smukke prinsesse plukkede blomster. Hun var i fare, det var derfor han holdt øje med hende. For han vidste, at Dracula var der et sted.

Prinsen kunne høre, hvordan prinsessen nynnede, mens hun plukkede blomster, og sagde at de var meget pæne. Hun nød de smukke blomster så meget, at hun slet ikke så prinsen og hesten gemme sig bag træet.

Hun så heller ikke, at der også var andre som gemte sig, eller hørte at fuglene  begyndte at rumsterer voldsomt oppe i træerne.

For oppe på en gren,, i træerne i slotshaven,  sad en masse fugle og en ugle, der hed Herkules og slappede af. Men pludselig opdagede fuglene, at prinsessen plukkede blomsterne, og det ville de ikke have, for det var deres blomster. Så fuglene pippede og pippede” gå væk, gå væk!”

 Men det virkede som om, at prinsessen slet ikke hørte det.

Prinsen kiggede væk fra prinsessen og op på fuglene, så han slet ikke opdagede, da en vampyr sprang frem, slog prinsessen med en sten, og bagefter bedøvede hende.

”Nam, nam for en lækker prinsesse” tænkte Dracula, da han havde bidt hende i halsen, og lige smagt lidt på hende. ”Hende snupper jeg da lige.” Og så trak han af med hende.

Hjemme på borgen bedøvede Dracula prinsessen, inden han smed hende i fangehullet.

Ude i skoven var prinsen hoppet på hesten, og var galoperet hen til borgen, hvor Dracula boede. Fuglene fløj hen over prinsen og hesten, mens de skrappede og skreg, at de havde en plan, som de havde brugt fem timer på, hvis nu en dag den frygtelige Dracula skulle komme ind i skoven, og fælde nogen.

Prinsen havde taget i døren, som ikke var låst. Langsomt og forsigtigt åbnede han døren, og kiggede ind, hvor han så at grev Dracula var på vej til sit køkken, mens han nynnede og sang.

Hesten og fuglene var blevet udenfor, for de var temmelig bange for grev Dracula. De vidste han kunne lide blodkål, og det skulle de ikke nyde noget af, at være en del af.

Prinsen smækkede døren i, så de fugle der var lige ved at flyve med, fik døren lige i hovedet, og en kæmpe bule af det.

De fugle der var fløjet rundt om borgen, og forbi køkkenvinduet, kunne se, at gryderne var sat i kog, og at grev Dracula sad ved et veldækket bord i spisesalen og drømte om prinsessesuppe og prinsesseburger, for der var så rigelig med prinsesse, at der nemt kunne blive til dette kæmpe festmåltid.

Prinsen tog faklen ned fra væggen, tog sit kors frem, samt den træpæl han havde snittet forleden dag, frem, og listede ind i spisesalen. Han havde næsten alt ,han skulle bruge, på nær hvidløg.

”Hvad var det?” Sagde Dracula. Og frem sprang prinsen med fakkel og træpæl.

”Gå væk” Skreg Dracula i smerte, da han så korset. Men prinsen kæmpede, og Dracula kæmpede med en af knivene, han skulle bruge til at skære prinsessen i lunser med, til at forsvare sig.

Lige foran fangehullet kunne prinsen mærke, at han var ved at slippe op for kræfter. Men da han hørte en svag piben fra fangehullet, og pludselig kunne høre, at det var prinsessens spinkle stemme, fik han kræfterne igen.

Kæppen tvang prinsen i grev Draculas kolde hjerte. Så tog han nøglen, låste op, gik hen til prinsessen og kyssede hende. Men hun vågnede ikke.

”Åh nej!” Skreg prinsen. ”Jeg nåede det ikke. Tilgiv mig, du smukke prinsesse.” Og så begyndte han at græde, mens han bar hende ud af borgen. Græd, det gjorde fuglene og hesten også. For hun var død, og de havde været lige ved at redde hende.

Prinsens salte tårer ramte prinsessen, og så skete der noget. Pludselig vågende hun op.

”Hvor er jeg?” Spurgte prinsessen. ”Og hvem er du?”

”Jeg er en prins, og jeg har reddet dig fra den onde grev Dracula.” Og så kyssede de hinanden igen.

De levede lykkeligt til deres dages ende, selv om de havde på fornemmelsen, at vampyren stadig levede.

https://www.saxo.com/dk/fortael-en-historie-11-illustrationer-til-en-historie_pdf_9788740492620

 

DET MED STORT, NEMLIG DET MED RETIGHEDER:

Hvis du har valgt at købe denne lille illustrationsbog til, fortæl en historie eller lave en historiemosaik, følger historien dig som lærer/forældre. Du må gerne kopiere tegninger på papir til dine klasser/børn, men ikke til andre lærer/voksne.

Du må heller ikke sende e-bog til dine elever eller nogen du kender, da det vil være at betragte som, at du kopierer og giver e-bogen ulovligt videre.

https://www.saxo.com/dk/fortael-en-historie-11-illustrationer-til-en-historie_pdf_9788740492620

 

Fortæl en historie, 9 illustrationer til at fortælle en historie om Grønland

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Historiefortæller Jens Peter Madsen | Svar 05.03.2018 13.38

Spændende - jeg kigger med på din side - og håber du vil kigge på min side på http://storybox.dk/godnathistorier/

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

05.03 | 13:38

Spændende - jeg kigger med på din side - og håber du vil kigge på min side på http://storybox.dk/godnathistorier/

...
05.03 | 13:36

Jeg har kigget på dine videoer - spændende - jeg forsøger selv med formen - og savner udfordring og netværk. Lad os følge hinanden og kommenter tak https://www.youtube.com/channel/UCt2_HFNtdb_X_xBld5M4cWw?view_as=subscriber

...
07.02 | 16:33

Fantastiske!

------------------------------
http://www.kviklantop.com/

...
03.02 | 12:06

Den ser spændene ud

...
Du kan lide denne side